Trainen in de Rugby Academy

Het trainingsprogramma van de Academy is bedoeld voor kinderen die talentvol zijn in hun rugbysport. Het trainingsprogramma richt zich vooral op het ontwikkelen van de basis skills van de talentvolle kinderen. Het gaat dan o.a. om passen, vangen, tackelen en conditie die centraal staan in het Academy programma. Talentvol ben je volgens Gagné wanneer je ten opzichte van je leeftijdsgenoten bij de beste 10% behoort zonder dat je specifieke trainingen achter de rug hebt! Daarnaast onderscheidt Gagné vier domeinen waarop de talenten zich onderscheiden; intelligentie, creativiteit, sociale begaafdheid en de senso-motoriek. Met name het laatste domein omvat vaardigheden zoals passen, vangen, tackelen en (in mindere mate) conditie.  Kenmerkend voor deze activiteiten zijn de “hand-oog” coördinatie  vaardigheden.

Het passen en vangen
Het passen van een bal is bij nader inzien, een ingewikkelde activiteit. Het gaat om de combinatie van snelheid, ruimte en tijd. Daarnaast moeten ook de medespeler en de  tegenstander nog in de gaten worden gehouden. Doorgaans lopen spelers vooruit terwijl de bal achterwaarts gepasst moet worden.  Dit vergt veel coördinatievaardigheden. Kennelijk zoveel dat zelfs professionele rugbyspelers er dagelijks op trainen! Uiteraard moeten alle rugbyspelers deze vaardigheid onder de knie krijgen maar talentvolle spelers moeten hierin uitblinken. Het vergt een uitstekende “oog – hand” coördinatie. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het vangen van de bal. De vele trainingen maken het verschil. Dat er nog nauwelijks knock-ons plaatsvinden, is vooral te danken aan de vele trainingsuren. Naast het trainen van  de “oog-hand” coördinatie op het veld, kan het ook plaatsvinden tijdens de wintertrainingen zoals tijdens de boks trainingen en de zaaltrainingen. Badminton, tafeltennis, volleybal of cricket zijn ideaal om de “oog-hand” coördinatie verder te ontwikkelen. Niet voor niets dat onze spelers er ook in het winterprogramma veelvuldig mee geconfronteerd worden.

Daar de “oog-hand” coördinatie belangrijk is, blijkt ook uit het promotieonderzoek van Faber. Zij heeft voor de tafeltennisbond een nieuwe “oog-hand” coördinatietest ontwikkeld om in een vroeg stadium (8 -12 jarigen) talenten te onderscheiden.  Wellicht dat de nieuw ontwikkelde test ook voor het instroomprogramma van de Rugby Academy een nieuwe rol kan gaan spelen.

Tackelen
Tackelen is ook z’n specifieke vaardigheid in het rugby dat vlekkeloos uitgevoerd moet worden om de tegenstander het spelen onmogelijk te maken zonder zelf geblesseerd te raken in de actie. Timing, snelheid, coördinatie en vaardigheid zijn essentieel om de tackle goed uit te voeren. Ook hier speelt de “oog-hand” coördinatie een centrale rol. Judotrainingen en boksen vormen goede aanvullingen op de typische veldtrainingen. Ook tijdens deze trainingen blijkt de ‘oog-hand” coördinatie centraal te staan.

gevangen ballenHet onderzoek van Faber laat zien dat “oog-hand” coördinatie een determinerend criterium is om in een vroeg stadium topsporters te onderscheiden. In het onderstaande figuur staan de resultaten van sporters uit verschillende takken van sport. Links telkens de topsporters en rechts telkens de breedtesporters.

Het is duidelijk te zien dat in bijna alle sporten de “oog-hand” coördinatie door de talenten veel beter is ontwikkeld. Alleen bij turnen lijkt dit niet het geval te zijn.

Het mag duidelijk zijn dat extra aandacht besteden aan trainingsactiviteiten die de “oog-hand” coördinatie van essentieel belang is voor de verdere ontwikkeling van de topsporter.

In de Academy is daar ook extra tijd voor beschikbaar. In de Academy wordt veel minder aandacht besteed aan zaken rondom teamtrainingen. In de Academy hebben we geen teams maar individuele topsporters. Voor teamvaardigheden is het juist van belang dat de spelers op hun clubs deel nemen aan de teamtrainingen.

Ook worden er een aantal wedstrijden met de Academy spelers gespeeld. Wij beschouwen dit als een extra trainingstool voor verdere ontwikkeling. Uit onderzoek van o.a. van Gelder blijkt dat spelen in homogene teams veel beter voor de spelers is dan wanneer de spelers in heterogene teams moeten spelen.  Homogene teams bestaan uit spelers die ongeveer  hetzelfde technische niveau bezitten. Clubteams kenmerken zich voornamelijk door de heterogeniteit.  Vanuit het perspectief van de Rugby Academy is het streven naar homogene teams op verenigingen veruit te prefereren.

Al met al kan geconcludeerd worden dat er op dit moment een mooi evenwicht is gevonden tussen veldtrainingen en zaaltrainingen. Daarnaast maken de wedstrijden van Academy-teams het mogelijk om zo af en toe in homogene groepen  te spelen.

Geen reacties op "Trainen in de Rugby Academy"